pondělí 7. října 2019

Borůvková oáza

 Loni na podzim, jako by to bylo včera. Vzpomínám, jak jsem se dušoval, že už nebudu nic sadit. Nemám kam a už toho mám dost. Letos koncem prázdnin jsem ale názor změnil. Tak jako každým rokem. Chyběly nám ještě borůvky a brusinky, tak to bylo třeba napravit.


Pěstovat kyselomilné keře či rostliny jsem už několikrát zkoušel, ale s mým přístupem blbý sedlák - velký zemák jsem nepochodil. Borůvky na jílu fakt neporostou a tak jsem to vzal tentokráte opravdu důsledně.
  1. Využil jsem jedno z posledních volných míst v zahradě a vykopal zhruba 40cm hlubokou díru o takové velikosti, aby se do ní vešly tři keříčky borůvek, každá kolem sebe měla 40cm prostoru a byly od sebe vzdálené minimálně jeden metr. Ornici jsem hodil do zahrádky, několik vleček jílu odvezl do pryč a pomocí drnů jsem zadělal pasti na zahradě, které děcka v průběhu léta vykopaly.



  2. Na dno jsem šupnul malou vrstvu štěrku, ať jsou jednotlivé půdy něčím odděleny. Jako první jsem nasypal trochu lesní hrabanky smíchané s rašelinou. Antonín mi dělal odborný dozor a hlídal, jestli opravdu důkladně promíchávám v poměru 1:1. Stanislav, ten radši dělá rukama, a tak zajišťoval rovnoměrné ukládání na dno jámy.


  3. Fáze třetí byla trochu veselejší, i když pro můj bankovní účet ani ne. Samotné borůvky cenově vychází do 150,- za kus. Vzal jsem pod ně ještě pár keříčků brusinek. Nejvíc peněz jsem uvalil za rašelinu a zeminu pro borůvky.
    Na zahradě jsem ještě z kůry smrkových a modřínových odřezků v drtiči vyráběl kůrový mulč, který jsem míchal s rašelinou v poměru 1:1. Tímto způsobem jsem hodně peněz ušetřil. Z kůry pak se rozkladem uvolňují látky sloužící jako hnojivo. Na dno jsem nedával krom štěrku žádnou látku ani folii. Látka je jen na boku záhonu, aby mi neprorůstal plevel. Nakonec bude schovaná, založím ji kamením.
    Celkově tenhle špás vyšel na nějakých 2500,-.


  4. Ve čtvrté fázi šlo o dlouhodobý proces vyplňování jámy směsí rašeliny a kůrového mulče. Toto nebralo konce. Nadrtit, smíchat, dovézt, vysypat, dokoupit, dodrtit, jáma toho spolkla dost. Borůvky jsem kvůli lepšímu opylení koupil tři různé druhy. Při výsadbě jsem každé rostlince přilepšil minimálně třiceti litry substrátu s hnojivem určeného přímo pro borůvky. Každé brusince jsem dal taky po troše.


Snímek pod tímto odstavcem ještě není úplně konečný, ale do finálního vzezření nemá daleko. Musel jsem nečekaně přistoupit k ochraně borůvkového koutku provizorním oplocením protože si ho během několika málo okamžiků vzala do parády uprchnuvší slepice. Keříky ještě přijde zahrnout mulčem, záhonek obložit kameny, zjara přihnojit a čekat co z toho vyleze. Borůvky dorostou výšky kolem jednoho a půl metru, brusinky zůstanou prťavé, do třiceti čísel. Dokola ještě nějaký pohlednější plůtek a hotovo.
 

Žádné komentáře: