středa 17. června 2020

Rybízová plantáž - začátky

Políčko, na kterém ještě loni rostly brambory zůstalo ležet ladem. Objevili se na něm zákeřné larvy, které bramborám škodily a trvalo by nějaký ten rok, než bych se jich zbavil. A to ještě bez záruky. Co teď? Co s políčkem, které jsem tak pracně vytvořil, oral, hnojil? Je v mírném stínu. Co třeba rybíz? Rybíz je rostlina, které polostín nevadí.



Celý rok jsem pozoroval stín a zapisoval si, jak slunce na políčko svítí. Mezitím jsem hledal vhodné odrůdy. Červenému rybízu stín vadí míň, černý má rád více slunce, od toho jsem se odpíchnul a postupem času se zaměřil na čtyři odrůdy. Sadit jsem chtěl ve dvou řadách; řada černého a červeného.


 Zeminu jsem si začal připravovat už rok před sadbou na podzim. Na jaro jsem ještě vyoral řádek, prohnojil hnojem s králičími bobky a zaoral. Řádky jsem přikryl textilií, abych je na podzim našel. Rok uplynul a já vybral odrůdy Titania, Moravia, Rolan a Losan. Moravii jsem nesehnal v dostatečném množství, tak jsem ji nahradil odrůdou Öjebyn.



Před sadbou jsem sundal z řádků textilii, posekal plevel a noži půdu prokypřil. Odměřil jsem si vzdálenosti a připravil řádky. Ač jsem měl všechno do detailu promyšlené a dušoval se, že všechno provedu opravdu pečlivě, první chybu jsem udělal už u prvního zarytí rýče. Jak jsem si chtěl práci ulehčit, tak jsem si to zkomplikoval. Myslel jsem si, že rybíz budu sadit jako brambory. Mírně vyvýšený řádek, kvůli lepšímu proudění vzduchu, nevadí, ale já je měl vyvýšené až moc. Půda by postupem času slehávala a obnažovaly by se kořeny. Moc se mi to nezdálo už od začátku, ale takto špatně jsem nasadil skoro všechno. Pak mi to vrtalo v hlavě a rozhodl se všechno překopat.



Trvalo mi to celé tři dny. Odhrnul jsem všechnu ornici a v kamenné jílovité zemi vykopal díru zhruba 40x40x40. Tímto způsobem jsem odvezl celých 12 vleček (VARI) jílovité zeminy. Sazenice rybízu jsem při sazení dostatečně utopil a obšlápnul.  Dospod jsem dal trošku vyzrálého hnoje. Myslel jsem, že u toho vypustím duši, třetí den kopání jsem myslel, že do jedné z dír zahrnou mně.



Sazenice mě stály přes dva tisíce. Ceny se pohybovaly od padesáti do sto dvaceti korun. Jiné finanční investice nebyly. Kolem deseti sazenic jsem měl vlastních, vykopal jsem je z různých míst v zahradě, abych je měl všechny pohromadě.



Dvě odrůdy Moravia (na posledním obrázku) jsem kupoval úplně naposledy. Neměly být vůbec, ale paní v zahradnictví je objevila při probírce. Ze slušnosti jsem si je vzal a situaci si tím značně zkomplikoval. Neměl jsem je totiž už kde zasadit. Třetí řádek se mi už dělat nechtělo, tak jsem to vyřešil takto.  Poblíž k nim jsem ještě přesadil Kdoulovec, který mi na zahradě ožíraly ovce. Všechny rybízy jsem potom ještě zahradnickými nůžkami pokrátil. Teď už je to na přírodě.

Na příští rok mám ještě vymyšlený systém kapkové závlahy řešené samospádem v kombinaci s kubíkovým IBC barelem. Možná ještě ohraničit záhony kamením, jak je naznačeno na předposlední fotce.

Žádné komentáře: